ProteOne Facebook Instagram
Filtriranje

One to build it all

Whey of life

There can be only one

No excuses – be the one!

The chosen one

The one and only

Početna Savjeti Dodaci prehrani BCAA aminokiseline - kada i zašto ih koristiti?

BCAA aminokiseline - kada i zašto ih koristiti?

Svaki početak je težak, ali uz pravilno konzumiranje suplemenata koji su neophodni za vaše fitness putovanje sve će biti puno lakše i zabavnije. BCAA aminokiseline jedan su nezaobilaznih dodatka prehrani, a mi ćemo vam pokušati odgovoriti koji je najbolji omjer za konzumaciju BCAA te kada je najbolje vrijeme za konzumaciju.

BCAA aminokiseline - kada i zašto ih koristiti?
Datum objave: 05.12.2022

Što su BCAA aminokiseline?

U našem tijelu nalazi se 20 aminokiselina koje stvaraju tisuće različitih proteinskih lanaca. Devet njih spada u esencijalne aminokiseline, što znači da ih tijelo ne može samo stvoriti i mora ih unositi putem hrane ili dodataka prehrani. Tri od ovih devet aminokiselina označavamo kao BCAA

Naše tijelo treba BCAA za održavanje mišićne mase, održavanje anaboličkog okruženja, a ponekad i povećanje atletskih rezultata budući da su BCAA aminokiseline odgovorne za mnogo procesa u organizmu kao što je sinteza proteina, proizvodnja energije te stvaranje drugih aminokiselina.

Koji je sastava BCAA aminokiselina?

BCAA aminokiseline sastoje se od 3 aminokiseline: leucin, izoleucin i valin. Svaka od ovih aminokiselina ima svoja jedinstvena svojstva i funkcije, a aminokiselinu leucin možemo izdvojiti kao ključnu. Za razliku od drugih aminokiselina, BCAA ima jedinstvenu kemijsku strukturu koja im omogućuje da se apsorbiraju i metaboliziraju izravno u mišićima, a ne u želucu. 

  • LEUCIN - je aminokiselina koja povećava sintezu proteina te pomaže u izgradnji i regeneraciji mišića. Leucin je jedna od dvije aminokiseline koje se ne mogu pretvoriti u šećer.
  • IZOLEUCIN -  je aminokiselina koja regulira potrošnju glukoze te tako omogućava skupljanje energije u mišićima.
  • VALIN -  je aminokiselina koja poboljšava rad mozga te pomaže u smanjenju umora i smanjenju razgradnje proteina.

Zašto konzumirati BCAA aminokiseline?

Prilikom mršavljenje odnosno faze definicije programi treniranja će uključivati više kardio vježbi i treninga, a plan prehrane će dovoditi do kalorijskog deficita. Kalorijski deficit znači da vaše tijelo ne dobiva onoliko kalorija koliko je potrebno za održavanje vaše veličine. BCAA će vas zaštititi od mišićnog katabolizma. Katabolizam je proces za vrijeme kojeg vaše tijelo razgrađuje mišiće, kao i masnoće, za energiju.

Dakle, ako mršavite i održavate kalorijski deficit, BCAA su vrlo važne za sprječavanje gubitka mišićne mase. Treniranje tijekom kalorijskog deficita znači da nema dostupnih zaliha glikogena koje se inače pretvaraju u energiju, stoga se mišićni proteini razgrađuju u aminokiseline kako bi se mogli koristiti kao energija. BCAA kao dodatak prehranu mogu nahraniti mišiće kako bi osigurali dovoljno mišićne energije i anaboličko okruženje.

Koje su prednosti korištenja BCAA aminokiselina?

1. BCAA povećavaju učinkovitost i smanjuju umor.

Jedan od poznatih učinaka BCAA je njihov učinak na odgađanje umora tijekom treninga. BCAA aminokiseline se tako preporučuju i početnicima čija je učinkovitost tijekom treninga niska, a aminokiseline će poduprijeti aktivnost živčanog sustava.

Jedna studija objavljena u The Journal of Nutrition pokazala je da suplementacija s BCAA aminokiselinama smanjuje osjećaj umora nakon utrke od 30 kilometara. Štoviše, korištenje aminokiselina omogućuje nam da tijekom serije zadanih vježbi izvedemo još 2-3 ponavljanja.

2. Bolja sinteza mišićnih proteina.

Zahvaljujući leucinu, BCAA aminokiseline učinkovito podupiru sintezu mišićnih proteina. Aminokiseline imaju učinak koji će pomoći u izgradnji mišićne mase, ali i zaštititi mišiće od katabolizma. Stoga se suplementacija preporučuje i tijekom razdoblja izgradnje mišićne mase i smanjenja masnog tkiva.

3. Podržavaju rad jetre.

BCAA aminokiseline također imaju vrlo važnu ulogu u smislu imuniteta. Japanski znanstvenici su pokazali da prisutnost BCAA aminokiselina u prehrani imaju sposobnost inhibiranja proliferacije stanica raka jetre.

Zauzvrat, znanstvenici iz World Journal of Gastroenterology potvrdili su da BCAA učinkovito podupiru jetru ne samo u borbi protiv raka, već i mnogih bolesti koje je pogađaju.

To je najvjerojatnije zbog činjenice da se BCAA aminokiseline nakon uzimanja moraju metabolizirati u jetri, zahvaljujući čemu jetra raspolaže značajnom količinom njih.

4. Poboljšavaju funkcioniranje po vrućem vremenu.

Kao što je ranije spomenuto, BCAA aminokiseline imaju sposobnost sprječavanja umora središnjeg živčanog sustava, što se prevodi u odgodu umora mišića i omogućuje nam da tijekom treninga izvedemo još nekoliko ponavljanja u nizu.

Ovo nije tipično stimulativno djelovanje, već odgađa "proizvodnju" mliječne kiseline u mišićima.

BCAA pokazuju još jedno važno svojstvo. Pokazalo se da ova vrsta akcije dobro funkcionira i po vrućem vremenu. BCAA su učinkovite u sprječavanju fizičkog i psihičkog umora uzrokovanog višim temperaturama.

5. Podržavaju smanjenje masnoće

Prehrana s dodatkom BCAA omogućuje smanjenje više masnoća. Studija je provedena na planinarima koji su izgubili više masnoće uz smanjen kalorijski unos kada su dodatno unosili BCAA.

Stoga su aminokiseline razgranatog lanca odlična ideja tijekom perioda mršavljenja. Ne samo da će podržati gubitak težine, već će i zaštititi mišiće od katabolizma.

Kada i tko bi trebao konzumirati BCAA?

BCAA aminokiseline kao dodatak prehrani su učinkovite za vrijeme i nakon treninga. Kao što smo naveli BCAA aminokiseline učinkovito pomažu u izgradnji i oporavku mišića oštećenih intenzivnim treninzima. Vrhunac učinka BCAA je 30-60 minuta nakon uporabe.

Najbolje vrijeme za konzumiranje BCAA je u periodu nakon treninga kako biste maksimalno povećali oporavak mišića i pomogli u izgradnji mišića, a ujedno i pomoći će sa smanjenjem mogućih upala.

BCAA je važan dio sportske prehrane kako za izgradnju mišićne mase tako i za očuvanje iste te oporavak nakon treninga. BCAA bi trebali konzumirati sportaši i rekreativci koji su izloženi iznimnim naporima, strogim dijetama ili jednostavno žele izgraditi tijelo fitness modela.

Izvori BCAA aminokiselina?

BCAA aminokiseline možete pronaći u obliku tableta, praha ili unutar sastava proteina sirutke. BCAA koji se nalazi unutar sastava proteina sirutke smatra se manje bioraspoloživima od onih koje se nalaze kao samostalni dodatak prehrani.

Zaključak o BCAA aminokiselinama

BCAA su neophodne za smanjenje procesa katabolizma i uništavanja stanica kako bi se oslobodile aminokiseline potrebne za hranjenje tijela. Uzimanje BCAA smanjuje razgradnju mišića i povećava sintezu proteina, a također pruža energiju za vježbanje.

Želiš još korisnih informacija? Prijavi se na naš newsletter, a uz odlične članke dobit ćeš i 10% popusta na prvu kupnju!

Newsletter

Prijavi se i ostvari popust od 10% na prvu kupnju!

Jednom tjedno ti šaljemo:
  • Posebne ponude i akcije
  • Savjete za trening
  • Savjete za prehranu
  • Zdrave recepte
Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naša Pravila privatnosti.

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Pravilima privatnosti pročitajte ovdje.

Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

 

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svakog posjeta našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Google maps
Google AdWords
Facebook messenger (like page)
Live chat
Mailgun

Google tag manager
Google analytics
Google ecommerce
Facebook pixel