ProteOne Facebook Instagram
Filtriranje

One to build it all

Whey of life

There can be only one

No excuses – be the one!

The chosen one

The one and only

Početna Savjeti Dodaci prehrani L-karnitin - što je i može li nam pomoći u mršavljenju?

L-karnitin - što je i može li nam pomoći u mršavljenju?

Mnogo slušamo o kreatinu, beta-alaninu, BCAA itd., ali zaboravljamo na druge aminokiseline koje zbog svojih svojstava mogu doprinijeti našoj sportskoj rutini. Jedna od takvih aminokiselina je L-karnitin, koji ima niz prednosti kod fizički aktivnih osoba i onih koji žele poboljšati zdravstvenu profilaksu. Čuli ste sigurno da L-karnitin također utječe na proces mršavljenja i sagorijevanja masti, je li to stvarno tako? Saznali smo u nastavku.

L-karnitin - što je i može li nam pomoći u mršavljenju?
Datum objave: 17.06.2022

Što je L-karnitin?

L-karnitin je aminokiselina koja pripada skupini endogenih i egzogenih. To znači da se dio količine može sintetizirati u tijelu, a ostatak treba osigurati izvana u obliku dodataka prehrani i same prehrane. L-karnitin je biološki aktivna tvar koja je odgovorna za potporu rada mitohondrija, odnosno staničnih organela snažno uključenih u proces generiranja energije u obliku ATP - adenozin trifosfata.

L-karnitin ima prednosti koje će koristiti kako vježbačima, tako i onima manje aktivnima, koji žele brinuti o zdravlju. Karnitin je poznat po svojim protuupalnim svojstvima koja reguliraju stanje metabolizma ugljikohidrata i utječe na biokemijske procese koji se odvijaju u staničnom okruženju.

L-karnitin je definiran kao tvar sa strukturom derivata vitamina. To znači da njegova struktura podsjeća na glavni kostur koji se nalazi u većini poznatih vitamina. Sličnu strukturu karakterizira kolin, koji neki nazivaju vitaminom B4.

Prisutnost L-karnitina na tržištu dodataka prehrani nije tako česta u obliku same aminokiseline. Češće ga nalazimo kao spoj uz druge tvari u takozvanim multipreparatima, najčešće u popularnim sagorjevačima masti. Odvojeni L-karnitin se češće javlja u obliku ALCAR-a, tj. acetiliranog oblika L-karnitina.

Uloga L-karnitina u tijelu

Podrška izdržljivosti prvo je važno svojstvo L-karnitina. To je važan aspekt za tijelo sportaša/vježbača, posebno kada se uzmu u obzir dugotrajne utakmice, redoviti treninzi i drugi oblici sporta koji zahtijevaju redoviti rad mišića pod naporom. L-karnitin se može učinkovito koristiti kao regulator ili tvar koja snižava koncentraciju laktata u mišićima koji su uposleni.

Istraživanja pokazuju da njegova redovita suplementacija doprinosi produljenju vremena rada mišića pod naporom prije nego se pojave simptomi viška laktata. Kao rezultat toga, sportaši mogu dulje podnijeti zadani napor s jednako visokim intenzitetom.

Slično svojstvo ima i beta-alanin, koji je supstrat za sintezu karnozina u mišićnom tkivu. Stoga se može reći da L-karnitin ima neka svojstva puferiranja u mišićnom tkivu. Stoga karnitin, koji je dio suplemenata prije treninga, poboljšava učinkovitost fizičke aktivnosti.

Poboljšanje regeneracije mišićnog tkiva je još jedan aspekt djelovanja L-karnitina. Ovo je još jedno važno svojstvo s gledišta fizički aktivnih ljudi. Redovitim izlaganjem tijela zahtjevnim treninzima, mišićno tkivo se redovito oštećuje, što dovodi do takozvanog DOMS-a (Delayed Onset Muscle Soreness). DOMS se oslanja na mikrooštećenja mišićne mase, koja uzrokuju lokalnu upalu i bol u mišićima.

Ovu pojavu često brkaju s popularnom "kiselošću". L-karnitin može pomoći aktivnim osobama smanjiti razinu percipirane mišićne boli i ubrzati regenerativne procese u mišićnom tkivu. Taj učinak može biti diktiran poboljšanjem rada mitohondrija, koji proizvodnjom energetskih spojeva utječu na bržu regeneraciju oštećenog tkiva. 

L-karnitin - što je i može li nam pomoći kod mršavljenja

Podrška kognitivnim funkcijama vrlo je zanimljivo svojstvo koje proizlazi iz upotrebe L-karnitina. Kognitivne funkcije su aktivnosti koje kontrolira CNS (Središnji živčani sustav). Oslanjaju se na određene aktivnosti koje ljudsko tijelo obavlja kada živčani sustav jače radi. Osnovne kognitivne funkcije uključuju:

  • usredotočenost
  • koordinacija procesa
  • sposobnost učenja
  • sposobnost fokusiranja itd.

L-karnitin pokazuje svojstva učinkovitog prelaska krvno-moždane barijere, što se prevodi u brzo postizanje odgovarajuće koncentracije u tijelu dopuštajući karakteristične prednosti L-karnitina. Jedna od njih je podrška kognitivnim funkcijama. Karnitin sudjeluje u sintezi neurotransmitera koji imaju veliki udio u pravilnom funkcioniranju živčanog sustava.

Regulacija endokrinog sustava i svakodnevna profilaksa su također važne prednosti korištenja L-karnitina. Istina je da točan mehanizam njihova djelovanja još nije u potpunosti razjašnjen, ali slobodno se može reći da karnitin ispunjava profilaktičku funkciju.

L-karnitin pomaže poboljšati inzulinsku osjetljivost perifernih tkiva, smanjujući inzulinsku rezistenciju. Osim toga, može biti od pomoći osobama na dijalizi i s kroničnim zatajenjem bubrega, koji zbog karakteristika postupka mogu patiti od nedostatka ove tvari u tijelu. Naravno, ovaj nedostatak može dodatno utjecati na metaboličke procese u tijelu.

Još jedno profilaktičko svojstvo L-karnitina može biti zaštita rada drugih unutarnjih organa ljudskog tijela kroz antioksidativno djelovanje. Drugim riječima, smanjuje koncentraciju proupalnih citokina koji induciraju lokalnu upalu.

Izvori L-karnitina

Karnitin se uglavnom nalazi u proizvodima životinjskog porijekla. To znači da ljudi koji su na biljnoj prehrani mogu patiti od njegovog nedostatka. Vjeruje se da je nedostatak L-karnitina kod vegana jedan od uzroka glavobolje. Najpopularniji izvori L-karnitina su:

  • perad i crveno meso,
  • mliječni proizvodi,
  • riba.

Postoje i biljni izvori L-karnitina, ali oni ne sadrže velike količine ove aminokiseline. Među njima su:

  • gljive,
  • proizvodi od žitarica,
  • nekolicina povrća (šparoge, krastavac, karfiol, mrkva).

Najveće količine L-karnitina se, naravno, nalaze u namjenskim dodacima prehrani (suplementima), koji mogu djelovati kao tvari koje stimuliraju tijelo na rad tijekom fizičke aktivnosti i kao dio svakodnevne podrške živčanom sustavu ili preventivne zdravstvene zaštite.

L-karnitin - što je i može li nam pomoći u mršavljenju?

L-karnitin i mršavljenje

Mnogi su se sigurno zainteresirali za temu L-karnitina u kontekstu podrške procesu mršavljenja i smanjenja tjelesne masti. Pa, djelovanje L-karnitina na biokemijskoj razini temelji se na učinkovitijem transportu masnih kiselina u unutrašnjost mitohondrija, odnosno u prethodno spomenute stanične organele u kojima se odvija proces tzv. beta-oksidacija masnih kiselina i njihova upotreba u energetske svrhe.

To znači da se mogu koristiti i iz hrane i iz rezervne masti. U procesu mršavljenja radi se o drugom dijelu, a to je korištenje rezervne masti. To se može postići pravilnom prehranom s negativnom kalorijskom ravnotežom i fizičkom aktivnošću koja podupire učinkovit proces mršavljenja i oblikovanje tijela. L-karnitin je spoj koji nam može pomoći u mršavljenju i sagorijevanju masnoća, no uvijek se isplati voditi računa o prehrani s negativnom kalorijskom ravnotežom i fizičkoj aktivnosti. Stoga je vrijedno kombinirati ugodno s korisnim i dobiti dobrobiti u obliku pravilne prehrane i suplementacije.

Kako dozirati L-karnitin?

Doziranje treba provoditi pojedinačno. Mnogo ovisi o pojedinačnim čimbenicima, poput redovitosti fizičke aktivnosti ili pridržavanja određenog načina prehrane. Preporučeni unos kroz suplementaciju je 500-3000 mg L-karnitina dnevno. O mogućoj primjeni većih doza potrebno je prethodno konzultirati stručnjaka.

S čime kombinirati L-karnitin?

L-karnitin je aktivna tvar s brojnim svojstvima koja podržava funkcioniranje tijela. Nesumnjivo će biti popularniji među fizički aktivnim osobama. Još više prednosti može se izvući iz suplementacije karnitinom. Može se kombinirati s:

L-karnitin će se često naći u PRE-WORKOUT proizvodima i sagorjevačima masti koji već mogu sadržavati tvari slične gore spomenutim. U praksi, vrijedi dodati 2-3 tvari s gore navedenog popisa L-karnitinu kako biste učinkovito podržali vaše sportske aktivnosti. Postoji i poseban oblik acetiliranog L-karnitina, tj. ALCAR, koji se može koristiti zajedno s raznim oblicima kolina za potporu radu živčanog sustava.

Želiš još korisnih informacija? Prijavi se na naš newsletter, a uz odlične članke dobit ćeš i 10% popusta na prvu kupnju!

Izvori:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18646596/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5872767/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31743774/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2201652/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19620516/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15741989/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11592123/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1444880/

Newsletter

Prijavi se i ostvari popust od 10% na prvu kupnju!

Jednom tjedno ti šaljemo:
  • Posebne ponude i akcije
  • Savjete za trening
  • Savjete za prehranu
  • Zdrave recepte
Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naša Pravila privatnosti.

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Pravilima privatnosti pročitajte ovdje.

Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

 

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svakog posjeta našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Google maps
Google AdWords
Facebook messenger (like page)
Live chat
Mailgun

Google tag manager
Google analytics
Google ecommerce
Facebook pixel