ProteOne Facebook Instagram
Filtriranje

One to build it all

Whey of life

There can be only one

No excuses – be the one!

The chosen one

The one and only

Početna Savjeti Dodaci prehrani Vitamin D: Važan za rad mišića i mozga. Zašto ga ne smijemo zaboraviti?

Vitamin D: Važan za rad mišića i mozga. Zašto ga ne smijemo zaboraviti?

Već u osnovnoj školi djeca uče da je vitamin D potreban za zdrav razvoj kostiju, ali njegov značaj se nekako zaboravio. Međutim, u posljednje vrijeme, napravljena su mnoga zanimljiva otkrića na području istraživanja ljudskog zdravlja u kojima vitamin D ima središnju ulogu. Koja su to donosimo u ovom članku u nastavku...

Vitamin D Važan za rad mišića i mozga. Zašto ga ne smijemo zaboraviti
Datum objave: 22.10.2019

Od kojih bolesti nas može zaštititi dovoljno vitamina D?

  1. Adekvatna razina vitamina D povezana je s manjim rizikom nastanka raka debelog crijeva ili dojke, koji su među češće dijagnosticiranim tumorima diljem svijeta.
  2. Dovoljna razina vitamina D pozitivno utječe na dječji imunološki sustav i smanjuje rizik od sezonske gripe.
  3. Dopuna prehrane vitaminom D poboljšava parametre liječenja kod osoba koje imaju dijabetes tipa 2.

Kako starija populacija može imati koristi od vitamina D?

Trendovi demografskih krivulja u razvijenom zapadnom svijetu su neumoljivi. Naše stanovništvo stari. Shodno tome, veći je broj ljudi koji su u riziku od različitih oblika demencije i drugih mentalnih bolesti što dovodi do gubitka kognitivnih sposobnosti poput pamćenja, kognitivnih vještina, koncentracije, pažnje ili brzine razmišljanja.

Od hipovitaminoze (nedostatak vitamina) kod osoba starijih od 65 godina pati do 50% stanovništva. Može li postojati veza između razine vitamina D u krvi i kognitivnih sposobnosti u starijih osoba? Ovo je istraživačko pitanje postavio tim istraživača čiji su rezultati nakon objavljivanja u prestižnom znanstvenom časopisu JAMA Neurology privukli zasluženi odgovor.

Vitamin D Važan za rad mišića i mozga. Zašto ga ne smijemo zaboraviti

Može li vitamin D pomoći našim kognitivnim funkcijama?

  • Studija je obuhvatila 318 ispitanika, čija je prosječna dob iznosila 75 godina. Kontinuirano su testirani na razinu vitamina D u krvi i čitav niz testova za procjenu odabranih kognitivnih sposobnosti. Istraživače je zanimala ne samo kognitivna sposobnost, već i njihova stopa pada.
  • Prosječno vrijeme praćenja u studiji bilo je 4,8 godina, što je dovoljno dugo da bi ljudi ove dobi mogli očitovati kognitivni pad.
  • Rezultati studije bili su nedvosmisleni. Pojedinci s nižom razinom vitamina D imali su veću vjerojatnost da će imati niže kognitivne sposobnosti od onih s dovoljnom razinom. Studije pokazuju da je manjak vitamina D postojao kod čak 70% ljudi sa smanjenim kognitivnim sposobnostima.
  • Dovoljne razine vitamina D povezane su sa sporijim gubitkom kognitivnih sposobnosti tijekom praćenja nego u niskim razinama. Snaga rezultata istraživanja također se temelji na činjenici da su istraživači u svoju analizu uključili i druge čimbenike koji bi također mogli utjecati na kognitivne funkcije (dob, spol, rasa, BMI, obrazovanje).
  • Stoga se rezultati ove studije lijepo uklapaju u mozaik rezultata prethodnih studija koje su zaključile da je smanjena razina vitamina D povezana s povećanim rizikom od demencije i Alzheimerove bolesti.
  • Međutim, vitamin D za mentalno zdravlje nije važan samo u starijoj populaciji. Niže razine često se opažaju kod mlađih pojedinaca u stanjima poput depresije ili anksioznosti.

Održavanje kognitivnih funkcija u starosti može također biti podržano sveukupnim aktivnim načinom života.

Važnost održavanja kognitivnih funkcija u starijoj dobi postat će sve važnija za stariju populaciju, i daleko je od samo uzimanja vitamina D. Ako ostanete aktivni, i u fizičkom i mentalnom smislu, dokazan je način da usporite te promjene.

Svi mi trebamo vitamin D za cjelokupno zdravlje tijekom života.

Dovoljne razine vitamina D povezane su sa smanjenjem rizika od određenih bolesti, kao što je spomenuto na početku članka. Međutim, on također doprinosi pravilnoj funkciji imuniteta, mišićnoj aktivnosti i pravilnoj diobi stanica.

  • Manjak vitamina D ne muči samo pojedince starije životne dobi ili one koji imaju kognitivne probleme. Incidencija nedostatka vitamina D u europskoj populaciji iznosi i do 40%.
  • Stoga ne bismo trebali zaboraviti na kvalitetnu uravnoteženu prehranu s puno vitamina D. Preporučena dnevna doza vitamina D je 20 µg (800 IU), ali za nadoknadu njegovog deficita (razinu vitamina D može provjeriti vaš liječnik) potrebne su veće doze.
  • Glavni izvor naše prehrane su masne morske ribe. Vitamin D se prirodno stvara i zbog sunčeve svjetlosti u koži. Ako redovito ne konzumiramo ribu ili nismo dovoljno izloženi sunčevoj svjetlosti (što je tipično za jesenske i zimske mjesece), trebali bismo razmotriti njegovo uzimanje kao dodatak prehrani. Najbolje je uzimati vitamin D uz obrok koji sadrži određenu količinu masti kako bi se vitamin apsorbirao.

Što je bitno zapamtiti od ovoga?

Dovoljna razina vitamina D u krvi je kritična za naše zdravlje u bilo kojoj dobi. Stoga bismo trebali obratiti pažnju. Ulje i morski plodovi u prehrani, što je više moguće sunca i kvalitetni dodaci prehrani vitamina D (što je od jeseni do proljeća gotovo nužnost) su načini da osiguramo odgovarajuće količine vitamina D za naše tijelo. Možete kod vašeg liječnika provjeriti razinu vitamina D u krvi (uz doplatu). Količina ispod 50 nmol / l smatra se nedovoljnom.

 

Izvori:

Annweiler, C., Dursun, E., Feron, F., Gezen-Ak, D., et al. (2015) 'Vitamin D and cognition in older adults': updated international recommendations. Journal of Internal Medicine. [Online] 277 (1), 45-57. Available from: doi: 10.1111 / joim.12278.

Bičikova, M., Duskova, M., Vitku, J., Kalvachova, B., et al. (2015) Vitamin D in anxiety and affective disorders. Physiological Research. 64 Suppl 2, S101-103.

CANNELL, JJ, VIETH, R., UMHAU, JC, Holick, MF, et al. (2006) Epidemic influenza and vitamin D. Epidemiology and Infection. [Online] 134 (6), 1129–1140. Available from: doi: 10.1017 / S0950268806007175 [Accessed: 25 September 2018].

Cashman, KD, Dowling, KG, Skrabakova, Z., Gonzalez-Gross, M., et al. (2016) Vitamin D deficiency in Europe: pandemic? The American Journal of Clinical Nutrition. [Online] 103 (4), 1033-1044. Available from: doi: 10.3945 / ajcn.115.120873 [Accessed: 25 September 2018].

Estebanez, N., Gomez-Acebo, I., Palazuelos, C., Llorca, J., et al. (2018) Vitamin D exposure and risk of Breast Cancer: a meta-analysis. Scientific Reports. [Online] 8 (1), 1-13. Available from: doi: 10.1038 / s41598-018-27297-1. [Accessed: 25 September 2019].

Garland, CF & Gorham, ED (2017) Dose-response of serum 25-hydroxyvitamin D in association with colorectal cancer risk: A meta-analysis. Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology. [Online] 168, 1-8. Available from: doi: 10.1016 / j.jsbmb.2016.12.002.

Kerr, DCR, Zava, DT, Piper, WT, Saturn, SR, et al. (2015) Associations between Vitamin D Levels and Depressive Symptoms in Healthy Young Adult Women. Psychiatry research. [Online] 227 (1), 46-51. Available from: doi: 10.1016 / j.psychres.2015.02.016 [Accessed: 25 September 2018].

Littlejohns, TJ, Henley, WE, Lang, IA, Annweiler, C., et al. (2014) Vitamin D and the risk of dementia and Alzheimer's disease. Neurology. [Online] 83 (10), 920-928. Available from: doi: 10.1212 / WNL.0000000000000754.

Miller JW Harvey DJ Beckett LA Green R. et al. (2015) Vitamin D Status and Rates of Cognitive Decline in a Multiethnic Cohort of Older Adults. JAMA Neurology. [Online] 72 (11), 1295-1303. Available from: doi: 10.1001 / jamaneurol.2015.2115 [Accessed: 25 September 2018].

Mirhosseini, N., Vatanparast, H., Mazidi, M. & Kimball, SM (2017) The Effect of Improved Serum 25-Hydroxyvitamin D Status on Glycemic Control in Diabetic Patients: A Meta-Analysis. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. [Online] 102 (9), 3097-3110. Available from: doi: 10.1210 / jc.2017-01022.

Newsletter

Prijavi se i ostvari popust od 10% na prvu kupnju

Jednom tjedno ti šaljemo:
  • Posebne ponude i akcije
  • Savjete za trening
  • Savjete za prehranu
  • Zdrave recepte