ProteOne Facebook Instagram
Filtriranje

One to build it all

Whey of life

There can be only one

No excuses – be the one!

The chosen one

The one and only

Početna Savjeti Prehrana KRUH – DA ili NE? 

KRUH – DA ili NE? 

...apsolutni krivac za debljanje, izbjegavati pod svaku cijenu, zabranjena namirnica itd. Zvuči li vam poznato? U ovom vam članku donosimo nešto drugačiji pogled na kruh.

KRUH – DA ili NE? VIše pročitajte na linku.
Datum objave: 26.05.2020

Najčešća je izjava da konzumacija kruha neminovno rezultira dobivanjem na težini, odnosno jednostavnije rečeno - debljanjem. Debljanje je isključivo posljedica kalorijskog suficita (plusa). Jednadžba je vrlo jednostavna. Ako unosimo više kalorija, nego što ih trošimo, dobivat ćemo na težini.  Ako pak unosimo manje kalorija, no što ih trošimo, gubit ćemo na težini. Odnosno, ako unosimo točno onoliko kalorija koliko trošimo, održavat ćemo trenutno stanje. 

Za one koji vole brojeve to bi izgledalo ovako: ako osoba koja treba unijeti 2000kcal kako bi održavala težinu, kroz određeni period unosi <2000kcal ona će gubiti na težini. Odnosno, ako ta ista osoba unosi >2000kcal ona će dobivati na težini. 

Dakle, debljati se možete i unosom isključivo jednog makronutrijenta (proteina, masti ili ugljikohidrata). Kod proteina je također zanimljivo da se višak unesenih proteina, koje tijelo ne može iskoristiti, razgrađuje na glukozu (šećer). O tome smo pisali u članku: Keto dijeta - 5 najčešćih pogreška koje ne želite raditi!

Vrste kruha

Kako biste dobili cijelu sliku o kruhu, najprije ćemo razjasniti osnove i spomenuti najčešće vrste kruha. 

Zrna pšenice sastoje se od tri dijela: ovojnice, endosperma (glavni i najveći dio) te klice. Dakako, navedeni se dijelovi razlikuju po svom kemijskom sastavu. Ovojnica sadrži veliku količinu celuloznih vlakana, minerala i vitamina B skupine. Endosperm sadrži većinom škrob i bjelančevine, dok klica obiluje šećerima, mastima i vitaminima.

S obzirom na sastojke, postoji nekoliko tipova kruha, a navest ćemo samo najpoznatije:

  1. Pšenični (bijeli) kruh - Pšenični (bijeli kruh) znači da je kruh dobiven od pšeničnog brašna, što je još jedan naziv za rafinirano bijelo brašno. Preradom pšenice u bijelo brašno skida se ovojnica zrna i uklanja klica, ostavljajući samo endosperm, čime se snižava udio vlakana i minerala.
  2. Pšenični kruh od cjelovitog zrna- Kod ove vrste kruha ključna je riječ „cjelovito zrno“ jer to znači da su ovojnica, klica i endosperm pšeničnog zrna ostali netaknuti. Ovaj se kruh, dakle, sastoji isključivo od pšeničnog zrna.
  3. Integralni kruh - Kao i kod pšeničnog kruha od cjelovitog zrna integralni se kruh sastoji od zrna žitarica koje su u potpunosti netaknute. Osnovna je razlika u tome što integralni kruh, osim pšenice, može sadržavati i druge cjelovite žitarice poput zobi, smeđe riže i ječma, a sve su one bogate vlaknima, vitaminima i mineralima. 

KRUH – DA ili NE VIše pročitajte na linku.

Koji kruh odabrati?

U današnje se vrijeme naglašava distinkcija između bijelog i ostalih tipova kruha te se bijeli kruh demonizira, dok se drugi uzdižu iznad svega. 

Taj se stav potkrjepljuje argumentacijom da je bijelo brašno, odnosno bijeli kruh siromašan mikronutrijentima i vlaknima te da ima visoki glikemijski indeks (krat. GI = mjerna jedinica za brzinu kojom nivo šećera u krvi poraste nakon konzumiranja određene vrste hrane). Posljedično, nakon konzumacije takvog kruha najprije dolazi do naglog porasta glukoze u krvi, no nakon vrlo kratkog vremena ta razina jednako tako brzo i opada, a mi ponovno osjećamo glad. 

S druge strane se navodi, kako smo već ranije naveli, da integralni kruh i kruh od cjelovitog zrna imaju bolju nutritivnu vrijednost s obzirom na to da su obogaćeni mineralima, vitaminima i vlaknima.  Kada govorimo o vitaminima i mineralima, neka istraživanja pokazuju da to baš i nije tako te da naše tijelo neke od tih minerala i vitamina ne može u potpunosti ili uopće apsorbirati. Podaci o GI ovih tipova kruha se razlikuju pa tako neki izvori navode više, odnosno niže vrijednosti. 

Zadatak ovog članka nije provjera vjerodostojnosti tih podataka, već nam je cilj pokazati vam i drugu stranu medalje te vas potaknuti na promišljanje o problematici kojom se ovdje bavimo.

Znači li to da bijeli kruh ne može ili ne smije imati svoje mjesto u vašoj prehrani? Dakako da ne. Bijeli kruh, kao i svi ostali, mogu naći svoje mjesto u prehrani ako se unosi u količinama koje odgovaraju vašim potrebama.

Problem je taj što kruha možemo pojesti mnogo, a on je sam po sebi kaloričan stoga njegovom konzumacijom vrlo lako i brzo možete dosegnuti svoj dopušteni dnevni unos ugljikohidrata, a time i pretjerati s ukupnim kalorijama. Iz tog biste razloga trebali razmisliti i o alternativnim izvorima ugljikohidrata.

Ako se ipak ne možete odreći kruha, sugeriramo da se usredotočite na nutritivni sastav i kvalitetu sastojaka, a ne samo na kalorijsku vrijednost proizvoda te da izbjegavate umjetna bojila, arome i konzervanse. Idealno bi bilo da kruh sadrži što više vlakana te što manje šećera. 

Članak napisao Vedran Hamp, Proteone Team

Tražiš recepte za ukusni kruh, evo ih:

Želiš još korisnih članaka i informacija prijavi se na naš newsletter, a uz odlične savjete dobit ćeš i 10% popusta na prvu kupnju! 

Newsletter

Prijavi se i ostvari popust od 10% na prvu kupnju

Jednom tjedno ti šaljemo:
  • Posebne ponude i akcije
  • Savjete za trening
  • Savjete za prehranu
  • Zdrave recepte