ProteOne Facebook Instagram
Filtriranje

One to build it all

Whey of life

There can be only one

No excuses – be the one!

The chosen one

The one and only

Početna Savjeti Prehrana Pravilo 80/20: zdrava i održiva prehrana!

Pravilo 80/20: zdrava i održiva prehrana!

Kad je riječ o mršavljenju, većini ljudi se želudac grči od straha, diže im se kosa na glavi od užasa i pitaju se trebaju li večerati salatu s rajčicama ili samo salatu, ali malo ljudi može dugo izdržati tako drastičan pristup, te se nakon početnog uspjeha vrate tamo odakle su krenuli. 

Pravilo 80/20: zdrava i održiva prehrana!
Datum objave: 08.09.2022

Hrana je prije svega zadovoljstvo, a za mnoge od nas životna radost i prije svega energija.

Zašto restriktivne dijete ne djeluju?

Razvrstavanje hrane u zdravu i nezdravu stvar je preživljavanja jer uvijek ovisi o cjelokupnom kontekstu načina života.

Ugljikohidrati, masti, šećer ili čokolada nisu demoni koji bi mogli krivci za naše probleme. Višak energije u prehrani jednostavno je krivac za povećanu količinu masnog tkiva na tijelu,  a to je tek jedna od stvari...

Nije bitno jeste li na salati, lubenici, cvjetači, low-carb, paleo ili tko zna kakvoj čudesnoj dijeti za mršavljenje, jer sve dijete djeluju samo kroz kalorijski deficit! Niti jedna hrana ne može topiti niti sagorjeti mast, mršavimo jer imamo veći utrošak energije nego unos.

Drastično samoograničavanje i pretjerana samokontrola samo nas čine još više pod stresom. U pozadini naših misli čeznemo za čokoladom, krafnom ili pravim odreskom, ali zato što gubimo na težini, neće biti čokolade.

Prije ili kasnije, recimo 30. dana naše dijete sa salatama, oslobodit ćemo se lanca i pojesti sve što nam padne pod ruku. Zatim krivimo sami sebe i mrzimo se što smo lažljivci i sutra počinjemo ispočetka.

Kako izaći iz začaranog kruga beskrajnih dijeta?

Kad saznamo da možemo pojesti komad čokolade, cheesecake, bakinu lepinju ili proteinske palačinke, osjećamo se uzbuđeno i trijumfalno poput Harryja Pottera u uništavanju posljednjeg Voldemortova bdijenja. Pravu smo hranu prihvatili u svoj životni stil s malo grickalica uz koje, vau, mogu smršaviti. 

Autor knjige o fleksibilnoj prehrani , Lyle McDonald, definira ovaj stil prehrane na sljedeći način:  "Ne očekujete apsolutni perfekcionizam i strogost u svom prehrambenom ponašanju." 

To jednostavno znači da ako se jedan dan počastimo velikom večerom, sutradan ćemo adekvatno smanjiti energetski unos umjesto da se mrzimo što smo opet previše jeli. Mršavljenje je dugoročna igra.

Pravilo 80/20

Konačno ćemo vam otkriti koje je to misteriozno pravilo 80/20. Nema sumnje da bi naša prehrana trebala biti minimalno prerađena te da svježina i raznolikost igraju najvažniju ulogu:

  • 80% našeg energetskog unosa trebalo bi potjecati iz nutritivno vrijednih namirnica koje nam osiguravaju veliku većinu svih tvari potrebnih za zdrav život. Svi znamo -  meso, riba, jaja, povrće, voće, žitarice, mahunarke.
  • 20% energetskog unosa možemo iskoristiti za komad kolača ili drugog deserta koji nas čeka u hladnjaku i o kojem mislimo cijeli dan ili za komad pizze.

Ovo nije restriktivna dijeta, već dugoročno održiv stil života u kojem si ne moramo ništa uskraćivati. Čarobnih 20% energetskog unosa znači da zadovoljavamo želju za slatkim, slanim ili masnim koja je skrivena negdje u pozadini našeg uma. 

I što je najvažnije, zadovoljni smo, siti i više ne moramo brinuti hoćemo li imati komad kolača u planu prehrane.

Dugoročno gledano, ovaj pristup će nam pomoći da puno bolje upravljamo kalorijskim deficitom , smršavimo i održimo težinu. Najveći bonus je sloboda u hrani, odjednom se otpuštaju okovi salate i slobodni smo. Samo treba shvatiti da nakon kockice čokolade, žličice maslaca od orašastih plodova, komada pizze ne dobivamo 10 kilograma, to je samo hrana.

Alan Aragon odveo je ideju 80/20 još dalje i predstavio koncept 80/10/10, što to znači?

  • 80% našeg energetskog unosa trebalo bi potjecati iz nutritivno vrijednih namirnica koje nam osiguravaju veliku većinu svih tvari potrebnih za zdrav život. Svi znamo -  meso, riba, jaja, povrće, voće, žitarice, mahunarke.
  • 10% našeg energetskog unosa moglo bi doći iz prerađene hrane , kao što su žitarice za doručak, kvalitetne energetske pločice i slične namirnice.
  • 10% našeg energetskog unosa moglo bi doći iz kategorije "junk-food" , kao što su slatka peciva, slatkiši ili čips.

Pravilo 80/20 pomaže nam promijeniti život

Na koji način nam pravilo 80/20 pomaže u promjeni navika oko prehrane i svih ostalih životnih navika:

  • Zahvaljujući boljoj prehrambenoj samokontroli , više ne trebamo opustošiti hladnjak ili smočnicu pri svakom obroku
  • Dosljednost i ustrajnost , jer nije važno što radimo jedan dan u godini, već ono što radimo ostala 364 dana.
  • Preispitivanjem svojih navika , jer znamo da uz pravilnu prehranu možemo pojesti i nešto "junk" uz nju, što dovodi do sveukupno sretnijeg života, a to donosi zdraviji i bolji izbor hrane i naravno više energije i želje za bavljenjem sportom.
  • Kontroliranjem emocija , kada ne podlegnemo stresnom jedenju jer nismo uspjeli pojesti samo salatu.

Zaključak

Prihvaćanjem radosne vijesti da ne moramo jesti 3 salate i 4 mrkve dnevno da bismo smršavjeli, odjednom se otvara jedan sasvim drugačiji svijet u kojem se možemo igrati s hranom i dočarati zdrava, a opet ukusna jela. Od kocke čokolade nećemo se odjednom udebljati nekoliko kilograma. Ako nas komad čokolade čini zadovoljnima i pomaže nam prebroditi razdoblje smanjenog unosa kalorija, samo izvolite! 

Općenito, naša bi prehrana trebala biti zaista raznolika i sastavljena od svježih namirnica koje nam osiguravaju većinu potrebnih nutrijenata, ali onda ima mjesta i za onaj kolačić ili kolač od sira.

Fleksibilna prehrana nije ni jedenje nezdrave hrane, već se temelji na kvalitetnoj hrani dopunjenoj nečim što će nam pomoći da dugoročno održimo svoj životni stil. 

Za početnike ovo pravilo može poslužiti i kao alat za spontano mršavljenje (ograničenje energetskog unosa), dok će pojedinci koji se žele "isključiti" morati pripaziti na svoje makronaredbe.

Želiš još korisnih informacija? Prijavi se na naš newsletter, a uz odlične članke dobit ćeš i 10% popusta na prvu kupnju!

Newsletter

Prijavi se i ostvari popust od 10% na prvu kupnju!

Jednom tjedno ti šaljemo:
  • Posebne ponude i akcije
  • Savjete za trening
  • Savjete za prehranu
  • Zdrave recepte
Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naša Pravila privatnosti.

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Pravilima privatnosti pročitajte ovdje.

Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

 

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svakog posjeta našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Google maps
Google AdWords
Facebook messenger (like page)
Live chat
Mailgun

Google tag manager
Google analytics
Google ecommerce
Facebook pixel