ProteOne Facebook Instagram
Filtriranje

One to build it all

Whey of life

There can be only one

No excuses – be the one!

The chosen one

The one and only

Početna Savjeti Prehrana Saznali smo sve što trebate znati o kolesterolu!
Saznali smo sve što trebate znati o kolesterolu!

Kolesterol...dobro poznat pojam koji uglavnom vežemo za negativne konotacije. Dok zapravo ne znamo zašto? Saznali smo sve što biste trebali znati o kolesterolu, bez obzira što nemate problema s istim. Nutricionisti su objasnili što je, koja je normalna razina i kako to izgleda u prehrani. 

Kolesterol i sve što trebate znati o njemu pročitajte u članku!
Datum objave: 17.03.2019

Što je kolesterol?

Kolesterol, molekula steroidnog oblika od fundamentalne je važnosti za ljudsko tijelo. Sudjeluje u anabolizmu kao prekursor za sintezu žučnih soli, steroidnih hormona (testosterona, estrogena, kortizola i aldosterona) te vitamina D. Također sudjeluje u izgradnji staničnih membrana i održavanju njihove strukture. Stoga kada ne bi bilo kolesterola ljudsko tijelo ne bi moglo preživjeti.

Normalna razina kolesterola

Prosječne dnevne potrebe za kolesterolom su oko 1000 mg, ali kolesterol nije esencijalan, što znači da ga ne moramo nužno unositi hranom jer će se sva potrebna količina sintetizirati u našem tijelu i takav kolesterol se naziva endogenim.

S druge strane, znanstveno je utvrđeno da ako se kolesterol unese hranom u ljudsko tijelo neće doći do značajnije promjene njegove koncentracije u krvi. Naime tzv. egzogeni kolesterol prema istraživanjima utječe otprilike 15 – 20 % na njegovu koncentraciju krvi, što je znatno manje nego što se smatralo u prošlosti kada se preporučivalo potpuno izbjegavanje kolesterola iz hrane.

Unos kolesterola prehranom

Nužno je objasniti, raščlaniti i naglasiti odnos endogenog i egzogenog kolesterola. Ako se uzme za primjer da pojedina osoba u danu treba 1000 mg kolesterola može se pretpostaviti da će kod osobe s prosječnom prehranom 800 mg biti sintetizirano u tijelu, dok će ostalih 200 mg biti podrijetlom iz hrane. Međutim što ako se konzumacijom hrane apsorbira 600 mg kolesterola? Apsolutno ništa se neće promijeniti u ukupnoj količini tjelesnog kolesterola samo što će se promijeniti odnosi izvora. Naime ljudsko tijelo je iznimno „inteligentno“ te će na povećani unos kolesterola iz hrane (egzogeni kolesterol) reagirati smanjenjem njegove endogene sinteze u jetri pa bi u ovom slučaju udio kolesterola koji će se sintetizirati u tijelu, većinom u jetri (endogeni kolesterol) bio 40 % ili 400 mg. Stoga izbjegavanje namirnica bogatih kolesterolom baš i nema smisla, osobito ako su takve namirnice dobri izvori mnogih drugih vrijednih nutrijenata poput recimo jetrice ili jaja, koja će poslužiti kao još jedan primjer.

JAJA I KOLESTEROL

Jedno prosječno jaje M veličine sadrži oko 250 mg kolesterola pa se prilikom konzumacije 5 jaja unese oko 1250 – 1300 mg kolesterola. Na prvi se pogled možda čini kako su se premašile prosječne dnevne potrebe, međutim zanimljivo je kako se bar 30 – 40 % unesenog kolesterola neće apsorbirati u crijevima te će krajnji unos kolesterola putem hrane (jaja) biti malo niži od dnevnih potreba, ali neće doći do povećanja njegove koncentracije u krvi.

Ni u čemu ne treba pretjerivati pa tako ni s kolesterolom jer primjerice konzumacija 8 jaja, 300 g teleće jetrice i 300 g crvenog mesa u jednom danu će ipak vjerojatno utjecati na povišenje koncentracije u krvi jer bi se na taj način apsorbiralo najmanje 2000 mg kolesterola, što znatno odstupa od stvarnih potreba.

 

Članak napisali:

Nutrivision, stručni tim mag. nutricionizma

Nikola Talan i Roko Marović

Newsletter

Prijavi se i ostvari popust od 10% na prvu kupnju

Jednom tjedno ti šaljemo:
  • Posebne ponude i akcije
  • Savjete za trening
  • Savjete za prehranu
  • Zdrave recepte
Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naša Pravila privatnosti.

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Pravilima privatnosti pročitajte ovdje.

Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

 

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svakog posjeta našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Google maps
Google AdWords
Facebook messenger (like page)
Live chat
Sendgrid

Google tag manager
Google analytics
Google ecommerce
Facebook pixel