ProteOne Facebook Instagram
Filtriranje

One to build it all

Whey of life

There can be only one

No excuses – be the one!

The chosen one

The one and only

Početna Savjeti Prehrana Uloga željeza u ljudskom tijelu!

Uloga željeza u ljudskom tijelu!

Željezo je jedan od mikronutrijenata neophodnih za pravilno funkcioniranje našeg tijela. Ima važnu ulogu u procesu hematopoeze. Više o ulozi željeza u ljudskom tijelu i ostalim njegovim zadacima naučit ćete u donjem članku. Naučit ćete i kako dijelimo željezo i je li važno ono što sastavimo u obroku sa željezom.

Uloga željeza u ljudskom tijelu!
Datum objave: 16.09.2021

Potrebe za željezom razlikuju se ovisno o spolu i fiziološkom stanju.

Kod žena su dnevne potrebe veće i iznose 18 mg / dan. Tijekom trudnoće povećava se na 27 mg / dan, a kod muškaraca dnevna potreba je 10 mg.

Otkuda dolazi ta razlika?

Povećana potreba za željezom kod žena posljedica je gubitka krvi kao posljedice krvarenja - menstruacije. Njihov intenzitet također je važan u ovom slučaju - što je krvarenje obilnije, veća je potreba za glavnom komponentom hemoglobina. Stoga bi se žene trebale barem jednom godišnje testirati na razinu željeza i feritina.

Zašto nam je željezo toliko važno?

1. Gradi hem i sudjeluje u stvaranju krvnih stanica.

Hem je enzimski dio krvnih stanica koji se nalazi u hemoglobinu i mioglobinu. Proteinu i krvi daje crvenu nijansu. Budući da gradi hemoglobin, za nas znači da je uključen u iznimno važan transport kisika i ugljičnog dioksida. Hemoglobin preuzima kisik u plućima, transportira ga i zatim oslobađa u različitim tkivima tijela. Njegova je zadaća i obrnuti transport ugljičnog dioksida koji se može izlučiti iz tijela. Hemoglobin je također uvelike odgovoran za održavanje oblika crvenih krvnih stanica.

2. Važan je za imunološki sustav.

Nedostatak željeza povećava rizik od infekcija, a također smanjuje i baktericidno djelovanje. Željezo je važna komponenta enzima neophodnih za oksidacijske procese i pravilan rad stanica imunološkog sustava. Do sada je najbolje shvaćen učinak željeza na aktivaciju i proliferaciju limfocita (stanica imunološkog sustava).

3. Podržava metaboličke funkcije - sastavni je dio mnogih važnih enzima.

Željezo u obliku hema dio je brojnih enzima koji štite stanice od oksidativnog stresa, poput katalaza i peroksidaza, kao i enzima uključenih u sintezu serotonina - hormona sreće. Zatim, željezo u obliku hema sudjeluje u proizvodnji tiroksina i trijodtironina iz tiroksina (štitnjače peroksidaze), što nam pokazuje koliko je željezo, između ostalih, važno za pravilan rad naše štitnjače.

4. Utječe na pravilnu regeneraciju i rast.

Ovdje vrijedi zastati na trenutak i osvrnuti se na temu kose. Kosa prolazi kroz mnoge metaboličke promjene (zbog svog rasta), pa nedostatak željeza može biti vidljiv golim okom. U slučaju nedostatka željeza, kosa može opadati, nedostajati joj sjaja, sporije rasti i lomiti se.

Sada kada znate ulogu željeza, vrijeme je da upoznate njegove izvore! Postoje dva oblika željeza:

- hem željezo - nalazi se u mesu i proizvodima životinjskog podrijetla,
- ne-hem željezo - biljni izvori željeza.

Osim gore navedenih razlika koje proizlaze iz izvora željeza, vrijedi spomenuti i sljedeće:

Hem željezo tj. ono životinjskog podrijetla, karakterizira veća bioraspoloživost! Nažalost, s prosječnom dnevnom prehranom možemo osigurati 10-20% potražnje za hem željezom. Stoga je vrijedno uključiti nadopunu željeza kroz dodatke prehrani ako nemamo uravnoteženu prehranu, a osobito ako izbacimo meso.

Na što paziti kod uzimanja željeza?

Postoje spojevi poput polifenola koji vežu željezo i stoga ograničavaju njegovu apsorpciju u tijelu.

Na primjer:

- zeleni čaj
- kava

Zato pazite da ne uzimate suplemente ili obroke s izvorima željeza uz kavu / jaki čaj. Ali to nije sve! U jednom obroku sa željezom izbjegavajmo i velike količine kalcija: mliječni proizvodi, parmezan, tofu. Kalcij se natječe sa željezom pa može smanjiti apsorpciju željeza.

Naravno, ti su proizvodi sami po sebi izvrsni, imaju mnoga svojstva, ali vrijedi zapamtiti ako netko pati od anemije, nedostatka željeza ili se trenutno uzima dodatke prehrani.

Što povećava apsorpciju željeza?

VITAMIN C - sposoban je osloboditi željezo iz feritina - proteina odgovornog za skladištenje željeza, a zatim kombinira željezo s transferinom - proteinom koji omogućuje da željezo uđe u tkiva određenih organa iz krvi. Stoga je vrijedno dodati papriku, peršin, citruse ili vitamin C svom obroku bogatom željezom kao dodatak.

Zaključimo...

Sada znate zašto nutricionisti i liječnici tako često spominju esenciju željeza. Već znate kakva je njegova uloga u tijelu i što učiniti da se dobro apsorbira. Sada samo provjerite da ne ometate njegovu apsorpciju i možda se isplati uključiti njegovu nadopunu kroz dodatke prehrani u vašem slučaju?

Ako ti se sviđa članak i želiš pročitati i ostale teme o kojima pišemo pogledaj ovaj link ovdje, a akcije prati tako da se prijaviš na naš newsletter, uz akcije dobit ćeš i 10% popusta na prvu kupnju! Pssst..

Newsletter

Prijavi se i ostvari popust od 10% na prvu kupnju!

Jednom tjedno ti šaljemo:
  • Posebne ponude i akcije
  • Savjete za trening
  • Savjete za prehranu
  • Zdrave recepte
Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naša Pravila privatnosti.

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Pravilima privatnosti pročitajte ovdje.

Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

 

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svakog posjeta našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Google maps
Google AdWords
Facebook messenger (like page)
Live chat
Mailgun

Google tag manager
Google analytics
Google ecommerce
Facebook pixel