ProteOne Facebook Instagram
Filtriranje

One to build it all

Whey of life

There can be only one

No excuses – be the one!

The chosen one

The one and only

Početna Savjeti Prehrana Unosite li dovoljno zdravih masti?
Unosite li dovoljno zdravih masti?

"U razgovoru s vježbačima i svojim klijentima imam dojam da se zdravim mastima poklanja najmanja pažnja. Najviše se pričao o proteinima (uglavnom kako ih unijeti što više i ugljikohidratima (kako ih unijeti što manje, jer danas svi luduju za keto prehranom). Međutim, zdrave masti, koje se još nazivaju i dobre masti – za razliku od loših masti koje sadrže zasićene ili trans masne kiseline - također su važne za zdravu i uravnoteženu prehranu." kaže Denis Rajčić, fitness trener koji u ovom članku objašnjava zdrave masti i zašto su važne! Više u nastavku..

Unosite li dovoljno zdravih masti Više klikom na link!
Datum objave: 07.09.2019

Zašto su zdrave masti važne?

Zdrave masti nalaze se u biljnim uljima (laneno, maslinovo, riblje, konopljino), orašastim plodovima i ribi. Sastoje se od jednostruko (mono) i višestruko (poli) nezasićenih masnih kiselina. Nazivaju se još i esencijalne masne kiseline (EFA) jer ih naše tijelo ne može samo proizvesti (kao ni esencijalne aminokiseline) i zato ih moramo unositi prehranom. 

Esencijalne masne kiseline su omega 3 masne kiseline (EPA, DHA i ALA) i omega 6 masne kiseline

Zdrave masti važne su za vaše cjelokupno zdravlje (srce, krvne žile, mozak, oči i dr.), za brojne biološke funkcije, od proizvodnje hormona, preko odstranjivanje suvišnog kolesterola i sagorijevanje masnoća do razvoja mišića i otapanje nekih vitamina (A, D, E i K) i dr.

Upravo laneno, maslinovo, riblje i konopljino ulje imaju bogat izvor i najbolji omjer omega 3 i omega 6 esencijalnih masnih kiselina, ali sadrže i omega 9 (neesencijalnu masnu kiselinu).

Riba je najbolji izvor omega 3 masnih kiselina (skuša, srdela, losos, haringa i sardine). Ako ne volite ribu, onda je riblje ulje (oko 8 kapsula dnevno) dobar izbor.

Ovdje je glavno pravilo da je zdrave masti najbolje konzumirati u njihovom prirodnom obliku (ulja, ribe i orašasti plodovi) pa tek onda tablete i kapsule, stoga suplementirajte samo ono što vam fali.

Problem kod kapsula / tableta je omjer masnih kiselina. Npr. u omega 3-6-9 suplementima je premali sadržaj omega 3 masnih kiselina (ima svega 10 – 20 %), a kako se omega 6 u dovoljnoj količini prirodno nalaze u biljnim uljima i orašastim plodovima, ako već suplementirate neku omegu, onda neka to bude samo omega 3.

Omega 3 masti preporučuju se minimum 6 g dnevno (u 2 serviranja s 3 g po serviranju)  uz obroke.

PAŽNJA – važno je znati da nas mnogi proizvođači hrane kroz marketing uvjeravaju da određene vrste mlijeka, margarina i ulja sadrže visok udio omega 3 dobrih masti a zapravo se radi o minimalnim količinama.

Također, kao suplement vam nije neophodan ni omega 9, jer ga ima dovoljno u maslinovom i drugim biljnim uljima (ako ih svakodnevno koristite) pri čemu dobivate najbolji omjer omega 3-6-9 masti.

Primjena i doziranje zdravih masti

  • Laneno ulje bogato je omega 3 masnim kiselinama (oko 70%) a također je i odličan izvor alfa linolenske kiseline (ALA). ALA je snažan antioksidans koji snižava šećer u krvi i povećava inzulinsku osjetljivost stanica. Laneno ulje možete uzimati svakodnevno tijekom cijele godine uz obroke. Rastopite 2 jušne žlice u deci mlake vode. Ako ste na strogoj redukcijskoj dijeti (s manje od 10 % masnoća dnevno) onda uzmite 1 jušnu žlicu na 25 kg tjelesne težine.
  • Biljna ulja i sjemenke konzumirajte hladne, bez toplinske obrade ili ih dodajte nakon toplinske obrade hrane (u juhe, umake, salate i sl.).
  • Orašaste podove i sjemenke (orasi, bademi, lješnjaci, brazilski orah, sjemenke lana i dr.) bogati su omega 3 i omega 6 zdravim mastima. Dovoljno je oko 40 - 60 g ili 2 šake na dan, što će zadovoljiti potrebe za zdravim mastima i kod najaktivnijih osoba.

Tekst: Denis Rajčić

Newsletter

Prijavi se i ostvari popust od 10% na prvu kupnju

Jednom tjedno ti šaljemo:
  • Posebne ponude i akcije
  • Savjete za trening
  • Savjete za prehranu
  • Zdrave recepte
Zatvori

Vaša privatnost i osobni podaci su nam bitni. Sukladno novoj Općoj uredbi o zaštiti podataka ažurirali smo naša Pravila privatnosti.

Kako bi se osigurao ispravan rad ovih web-stranica, ponekad na vaše uređaje pohranjujemo male podatkovne datoteke poznate pod nazivom kolačići.

Više o Pravilima privatnosti pročitajte ovdje.

Više o Pravilima o korištenju kolačića pročitajte ovdje.

 

Postavke o kolačićima možete urediti i/ili ažurirati ili obrisati prilikom svakog posjeta našoj stranici. O svemu više pročitajte u Pravilima o korištenju kolačića.

Google maps
Google AdWords
Facebook messenger (like page)
Live chat
Mailgun

Google tag manager
Google analytics
Google ecommerce
Facebook pixel