fbpx
BESPLATNA POMOĆ I SAVJETOVANJE: 091/7327-231 info@proteone.hr

Izbjegavanje soli u svakodnevnoj prehrani je zadnja stvar kojoj bi svaka sportski aktivna osoba trebala pribjeći. Zašto je sol tako važna? Koje su njene uloge u ljudskom organizmu? Donosimo vam najbitnije činjenice vezane uz taj neophodan mineral.
Teško je usporediti životni stil fizički aktivnih osoba koje uslijed napornih treninga prolaze kroz drastične promjene metabolizma i trude se slijediti principe zdrave prehrane sa stilom osobama koje nisu fizički aktivne i nutricionistički osviještene. Pri tome se nikako ne smije zaboraviti razlika u potrebama za soli. Uvriježeno je mišljenje da je sol štetna i da ju treba izbjegavati u širokom luku, no je li zaista tako?

Funkcija natrijevog klorida u organizmu

Sol pripada skupini elektrolita neophodnih za pravilno funkcioniranje ljudskog tijela čija je preporučena količina, za razliku od većine drugih zastupljenijih minerala, definirana količinom koja se ne bi smjela prekoračiti umjesto prosječnom potrebom organizma. Već sama ideja prekoračenja dnevnog limita od 1500-2300mg kod mnogih stvara anksioznost. Zašto je sol tako grozna? Da bismo odgovorili na to pitanje podsjetimo se na njegovu ulogu u organizmu:

– Uloga u održavanju membranskog potencijala – razlici u koncentraciji glavnog elementa unutar stanice – kalija i onog izvan stanice – natrija što utječe na elektrokemijski gradijent koji omogućava učinkovitu kontrakciju mišića uključujući i miokard, kao i funkcioniranje živčanog sustava.

– Apsorpcija natrijevog klorida u tankom crijevu određuje stupanj apsorpcije drugih komponenata prehrane – vode, aminokiselina, glukoze i klora

– Utječe na kiselo-lužnatu ravnotežu organizma

– Glavni je sastojak izvanstanične tekućine koja ima ključnu ulogu u regulaciji krvnog tlaka i pravilnom funkcioniranju cirkulacije pomoću nekoliko mehanizama :

o U slučaju značajnog smanjenja volumena krvi ili krvnog tlaka, aktivira se RAA sustav (renin-angiotenzin-aldosteronski sustav). Bubrezi otpuštaju renin, proteolitički enzim, što vodi transformaciji neaktivnog proteina angiotenzina u angiotenzin I, a zatim i angiotenzin II koji opušta male arterije, pojačava cirkulaciju i vodi stvaranju aldosterona, hormona koji poveća reapsorpciju natrija i lučenje kalija u bubrezima, dok povećana retencija natrija u organizmu uzrokuje povećanje retencije vode, a posljedično i povećanje volumena krvi i krvnog tlaka.

o U slučaju sniženog krvnog tlaka ili smanjenog volumena krvi stimulira lučenje antidiuretskog hormona vazopresina koji zajedno sa RAA sustavom utječe na povišenu resorpciju vode i natrija u bubrezima

o Dopamin kojeg bubrezi stvaraju iz aminokiseline L-DOPA uzrokuje lučenje suvišnog natrija u urin blokiranjem natrij-kalij pumpe

Sol u prehrani

Uloga soli kod sportaša

Potrebe sportaša za mineralima svakako su povećane zbog njihovog znatnog gubitka putem znoja i urina i upravo je to razlog zašto konzumacija soli zahtjeva modifikacije u odnosu na generalne preporuke za opću javnost. Iz perspektive osobe koja trenira ovaj element igra značajnu ulogu u kontrakciji mišića i omogućavajući adekvatnu gustoću i krvni tlak utječe na učinkovit transport kisika i nutrijenata u mišiće, kao i ekskreciju štetnih nusprodukata metabolizma, a sve to poboljšava učinak treninga i regenerativne procese nakon njega.

Potrebe za soli ovise o mnogo varijabli koje uključuju temperaturu ambijenta i tip fizičke aktivnosti zbog čega se treba uzeti u obzir količina izlučenog znoja tijekom treninga (formula je sljedeća: gubitak znoja (ml) = gubitak na težini (g) + količina konzumirane vode tijekom treninga (ml) – količina izlučenog urina (g)) te sukladno tome nadomjestiti sol izgubljenu tijekom treninga.

Osviještenost o pravilnoj prehrani osobe koja se profesionalno ili amaterski bavi sportom je u pravilu značajno veća od prosječne osobe. Sportski aktivne osobe uglavnom ne upotrebljavaju ili se trude izbjegavati procesuiranu i nutritivno slabu hranu kao što je fast food, grickalice, mesne prerađevine što su sve namirnice koje obiluju dodanom soli. Na drugom kraju su ljudi koji nisu fizički aktivni i ne brinu o prehrani, no paze da ne unose pretjerane količine natrijevog klorida u strahu od povišenog krvnog tlaka.

I sada dolazimo do pitanja – škodi li sol? Svakako ne škodi svima i u svim slučajevima. Ako koristimo odgovarajuće namirnice u pripremi obroka, redovito se krećemo, vježbamo u teretani, plivamo, trčimo i sl., te nemamo zdravstvene probleme povezane s ekonomijom elektrolita, ne moramo se bojati negativnih posljedica konzumacije soli.

Koji su znakovi manjka soli u prehrani sportaša?

Prevelika redukcija soli može dovesti do sljedećih neželjenih učinaka:

– Nedostatak soli uzrokuje stresnu reakciju organizma koja utječe na disfunkciju adrenalne funkcije što rezultira disbalansu u lučenju hormona što u ovom slučaju uzrokuje povećanom razinom aldosterona koji ne samo da je odgovoran za resorpciju natrija, već u za hormon stresa kortizol

– Povećana retencija natrija i vode uzrokuje oticanje i osjećaj oticanja

– Problem pri sintezi glikogena u mišićima zbog niskog tlaka i ograničenog transporta nutrijenata

– Manjak adekvatnog mišićnog osjeta zbog disbalansa u omjeru kalija i natrija

– Problem pri regeneraciji nakon treninga kojeg uzrokuje ometena distribucija nutrijenata u mišiće i eliminacija metabolita iz njih

– Značajan manjak motivacije kao rezultat izostanka vidljivih rezultata zbog akumulacije vode u tijelu.

U ponudi:

Himalajska sol 1000g – sitno mljevena – Nutrigold

Savjeti za lakši odlazak u teretanu
Utezi nisu uvijek potrebni

Prijava na proteone.hr newsletter

Prijavi se i osvoji svoj popust na cjelokupni iznos kupovine te budi redovito informiran o svim novostima i ponudama!