fbpx
BESPLATNA POMOĆ I SAVJETOVANJE: 091/7327-231 info@proteone.hr

Sve što trebate znati o proteinu sirutke tzv. Whey proteinu

Kada je u pitanju protein, vrsta, količina i vrijeme su jednako važni. Istraživanja pokazuju da je protein sirutke jedan od najboljih, ako ne i najbolji, izvor proteina koji se redovito konzumira za maksimalnu sitost, termogenezu i sintezu proteina mišića. Da bi doista iskoristili te prednosti, studije podržavaju konzumiranje 20 do 40 grama proteina kod svakog obroka, kao i nakon napornih vježbi.
Ali što je s proteinima sirutke? Koncentrirati, izolati, hidrolizati – koji je bolji? Neki ljudi će reći da je najbolji, a drugi ne vrijedi ni unositi u svoje tijelo.

Komponente proteina, apsorpcija i bioraspoloživost

Prije nego što govorimo o tome koji je oblik proteina najbolji, važno je razmotriti kako proteini djeluju u tijelu nakon što ga konzumirate i zašto je protein sirutke bolji od ostalih vrsta. Nutritivni učinci proteina koji djeluju na tijelo uglavnom ovise o profilu njegovih aminokiselina, brzini apsorpcije i bioraspoloživosti aminokiselina u tijelu.
Jedan od razloga zašto je protein sirutke bolji od ostalih vrsta proteina je taj što sadrži sve aminokiseline potrebne za održavanje optimalnog rasta mišića i održavanja. Sirutka je kompletan protein, što znači da sadrži sve esencijalne aminokiseline (one koje tijelo ne može proizvesti).

Osobito zanimljivo, posebno za izgradnju mišića, činjenica je da protein sirutke prirodno ima najveći postotak aminokiselina razgranatog lanca uključujući leucin, koji igra najveći udio u sintezi proteina mišića.
Budući da je protein sirutke dobar izvor aminokiselina koji sadrže sumpor, cistein i metionin, također pogoduje imunološkom sustavu. Cistein i metionin se koriste za stvaranje glutationa koji štiti DNA od oštećenja tijekom podjele stanica i održava antioksidacijski status u tijelu.

Kada se protein potroši, sljedeći korak u procesu je probava. Protein sirutke lako se i brzo digerira i apsorbira. Kao rezultat, aminokiseline su lako dostupne mišićima i mogu se koristiti za potporu rastu i oporavku mišića od drugih izvora proteina kao što je soja.

Drugi važan aspekt koji treba uzeti u obzir prilikom odabira najboljeg proteina je Biološka vrijednost (BV), koja mjeri koliko se proteina zapravo može koristiti od strane tijela. Na primjer, jaje ima BV od 100, što znači da 100 posto aminokiselina koristi tijelo da stvori ili održava tkivo. Protein sirutke ima najveći BV među proteinima na 104.

Pravilna hidratacija prije, tijekom i nakon treninga!

Tri oblika proteina sirutke

Nadalje, postoje tri oblika proteina sirutke. Bez obzira na oblik proteina sirutke, gore spomenute pogodnosti još uvijek postoje, samo malo drugačije. U nastavku slijede osobine i potencijalni nedostaci i prednosti svakog od tri različita oblika proteina sirutke:

1. KONCENTRAT PROTEINA SIRUTKE – WHEY KONCENTRAT

Koncentrat proteina sirutke obično sadrži oko 80 posto proteina uz malu količinu masti, minerala i laktoze. Budući da je potpuniji, koncentrat proteina sirutke obično ima više bioaktivnih sastojaka i proteina koji dodaju koncentracijsku korist. Koncentrat je vrlo pogodan oblik proteina sirutke za upotrebu u nadopunama obroka za sveukupnu korist.

2. IZOLAT PROTEINA SIRUTKE – WHEY IZOLAT

Izolat proteina sirutke je izolirana frakcija proteina iz koncentrata proteina sirutke koja osigurava 90 posto ili više proteina, što ga čini najčišćim izvorom proteina. Neki ljudi vjeruju da je ovaj oblik najbolji zbog svoje čistoće. Dok je čistoća sigurno pozitivan atribut, mnogi izolati nemaju druge prednosti koncentrata zbog bioaktivnih komponenti i proteina koji se razgrađuju tijekom obrade. Izolati proteina sirutke obično se koriste u proizvodima “mišića” koji su usmjereni na bodybuildere i također su naširoko upotrebljeni u čokoladicama za nadomjestak i obroke.

3. HIDROLIZAT PROTEINA SIRUTKE – WHEY HIDROLIZAT

Protein sirutke hidrolizat je predigested, što znači da dugi lanci aminokiselina koji se obično nalaze u izolatu i koncentratu, su podijeljeni u pojedinačne aminokiseline. To je slično onome što se događa u našim tijelima tijekom probave. Budući da je hidrolizat sirutke predigested, misli se da će rezultirati bržom apsorpcijom i oslobađanjem aminokiselina u krvotok, što može dovesti do nešto veće sinteze proteina mišića kada se unese nakon vježbanja. Iz tog razloga, hidrolizati proteina sirutke koriste se uglavnom u dodacima za bodybuilding. Međutim, studije su pokazale budući da se protein sirutke tako brzo apsorbira u svom izvornom obliku, pretpostavljajući ga hidrolizatu ne vodi znatno bržoj apsorpciji. Također, hidrolizat sirutke ima gorak okus, koji mora biti maskiran s teškom upotrebom zaslađivača i okusa kako bi bio ukusan. I kao kod izolata, uništenje aminokiselinskih lanaca dovodi do manje potpore imunološkog sustava i antioksidacijskog stanja u tijelu u odnosu na koncentrat.

Pravilna hidratacija prije, tijekom i nakon treninga!

Zaključak

Različiti proteini sirutke imaju sve pozitivne osobine – jedan je kompletniji i možda više bioaktivan, jedan ima viši postotak proteina, a jedan je predigested s idejom da je apsorpcija aminokiselina brža. Međutim, još uvijek postoje studije koje potvrđuju da je jedan oblik bolji od ostalih s dugoročnom upotrebom. Kad podvučemo crtu: sva tri oblika proteina sirutke mogu rezultirati gubitkom i održavanjem tjelesne težine, izgradnjom i zadržavanjem mišića, te imati koristi za cjelokupno zdravlje.

4 savjeta za izgradnju mišića Dwaynea Johnsona
Hrana s visokim udjelom proteina za izgradnju mišića

Prijava na proteone.hr newsletter

Prijavi se i osvoji svoj popust na cjelokupni iznos kupovine te budi redovito informiran o svim novostima i ponudama!