fbpx
BESPLATNA POMOĆ I SAVJETOVANJE: 091/7327-231 info@proteone.hr

Proteini, odnosno bjelančevine, uključeni su u gotovo sve biokemijske procese stanica, u izgradnju i obnovu mišićnog tkiva, rast kose i noktiju, regeneraciju kože te u prijenos hranjivih tvari i kisika. Taj opsežan i zahtjevan posao obavlja barem 10 tisuća proteina koji su građeni od aminokiselina.

Prije se savjetovalo da na dnevnoj bazi jedemo izvore esencijalnih aminokiselina u određenim kombinacijama kako bismo dobili sve potrebne aminokiseline, ali se posljednjih godina znanstvenici oko te teze razilaze. Jer, iako neka hrana poput mesa, ribe i mliječnih proizvoda sadrži sve aminokiseline, ona ne mora nužno biti svačiji prehrambeni odabir i svima odgovarati.

Ako raznolikom prehranom unosimo u organizam preporučenu dnevnu količinu kalorija, gotovo je nemoguće ne pojesti dovoljnu količinu proteina kojima ćemo tijelo opskrbiti potrebnim aminokiselinama.

Zašto uključiti biljne proteine u prehranu?

Svi organizmi – bakterije, biljke i životinje sadrže proteine. Proteini osim strukturalne funkcije (mišići) imaju i bezbroj funkcija od vitalne važnosti svim organizmima (enzimi, antitijela, ribosomi…). Jedina razlika između proteina u različitim vrstama je omjer pojedinih aminokiselina u lancu kojeg tvore. Znanstveno je utvrđeno kako biljna prehrana sadrži sve esencijalne aminokiseline, no ponekad u nešto manjem omjeru u usporedbi sa životinjskim proteinom zbog čega je smatrana “nekompletnom”. 

Biljni izvori proteina, donosimo neke od najboljih!

Bogat i kvalitetan sadržaj bjelančevina priskrbit će nam namirnice životinjskog podrijetla (mlijeko i mliječni proizvodi, jaja, riba i meso), a osim njih imamo biljne izvore koji uključuju mahunarke, orašaste plodove i sjemenke, navode nutricionisti, dodajući da, iako hrana biljnog podrijetla u pravilu ne sadrži sve esencijalne aminokiseline, to ne znači kako nije vrijedan izvor aminokiselina, pogotovo za osobe koje izbjegavaju ili uopće ne konzumiraju namirnice životinjskog podrijetla.

Neki od biljnih izvora proteina…

Soja i proizvodi od soje

Soja je jedina mahunarka koja sadrži sve esencijalne aminokiseline koje su potrebne ljudskom organizmu. Upravo zbog toga se soja koristi kao zamjenski proizvod za meso odnosno kao vegetarijansko meso. Tofu se također pravi od soje.

Bućine sjemenke

Šalica bućinih sjemenki ima 12g proteina i potpuni aminokiselinski profil. Bogate su cinkom, magnezijem i željezom, a njihovim tostiranjem čak pospješujemo njihova svojstva. Obiluju zdravim mastima no i visokom kalorijskom vrijednošću zbog čega ne treba pretjerivati s količinama. Dostupno na linku.

Sjemenke konoplje

Iako dugo ignorirane u prehrani zbog botaničke povezanosti sa kanabisom sjemenke konoplje neizostavan su dodatak raznim shakeovima. Serviranjem od 30g ovih sjemenki tijelu će te priskrbiti 9 grama proteina, odnosno sve esencijalne aminokiseline u dobrim omjerima. Osim toga dobrog su omjera omega 3- i omega 6 masnih kiselina (3:1). Kod nas u ponudi potražite konopljine sjemenke i konopljino ulje.

Chia sjemenke

Chia sjemenke su pseudožitarica bez glutena, koja sadrži bogatstvo hranjivih tvari i sve esencijalne (potrebne) proteine. Chia sjemenke su bogat izvor Omega-3 kiselina, vlakana, kalcija, fosfora i mangana.

One sadrže čak:
– osam puta više omege-3 od lososa
– šest puta više kalcija od mlijeka
– triput više željeza od špinata
– petnaest puta više magnezija od brokule

Trebamo li koristiti biljne izvore proteina

Biljne proteine možete pronaći i u obliku praha, a najbolji biljni proteini u prahu su:

Članak napisala Ema Brajdić, državna viceprvakinja (Bikini Fitness)

Proteinski spaghetti za dvoje!
Uvijek trebamo pri ruci: homemade energetske pločice

Prijava na proteone.hr newsletter

Prijavi se i osvoji svoj popust na cjelokupni iznos kupovine te budi redovito informiran o svim novostima i ponudama!